Skip to content

COVID-19

Følgende er forholdsregler for ligaen, samt de individuelle klubber hvad angår Coronavirusprotokol:

Basketligaen

Følgende regler for Covid-19 gælder i Herre Basketligaen fra 15-01-2021:

  • Alle spillere, trænere, holdledere, fysioterapeuter og andre, der er på bænken i forbindelse med
    kampene, der er omkring holdet til træning og kamp, skal testes min. 1 gang om ugen. Testen skal
    foretages senest 7 x 24 timer (en uge) før kampstart.

  • Alle tests, både PCR og hurtigtest vil være accepteret, men vi anbefaler at klubberne i videst muligt
    omfang, benytter sig af PCR-test.

  • Alle spillere, trænere, holdledere, fysioterapeuter og andre, der er på bænken i forbindelse med
    kampene, skal fremvise skriftlige (udprintet) negative test til kampens Corona ansvarlige kommissær,
    som er udpeget af BL, senest 1 time før kampstart.

  • Såfremt en person ikke senest 1 time før kampstart kan fremvise skriftlig negativ test kan
    vedkommende ikke deltage i kampen. Dette gælder også selvom der kan fremvises negativ test
    mindre end 1 time før kampstart, dog med undtagelse af tilfælde af force majeure for hele eller
    større dele af holdet (trafikale forsinkelser, etc).

  • I tilfælde af en person tilknyttet holdet har symptomer skal vedkommende øjeblikkeligt isolere sig
    og ophøre med at træne og spille med holdet. Personen skal testes i henhold til Sundhedsstyrelsens
    regler. Dette fritager ikke resten holdet fra at spille kamp. Kampe afvikles med 6 spillere som testes
    negativ.

  • Hvis man er nær kontakt, eller har symptomer SKAL der benyttes PCR-test, jf. Sundhedsstyrelsens
    retningslinjer som findes her:
    https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Test/SST-informerer-Naerkontakt090720.ashx?la=da&hash=2FA54E7E3536D820A53ABE17B7A48B2E6462B2C6

  • Nære kontakter afgøres ud fra myndighedernes retningslinjer. Eksempelvis i forhold til hvornår en
    smittet spiller sidst har trænet eller været sammen med holdkammerater.

  • Ved positiv test, af en spiller, som har været til træning inden for den periode, myndighederne
    vurderer, man kan smitte nære kontakter, betragtes hele holdet som nær kontakt og skal derefter
    følge myndighedernes retningslinjer som findes her:
    https://www.sst.dk/da/corona/Hvis-du-har-symptomer_-er-syg-eller-smittet/Hvis-du-bliver-syg

  • Såfremt en spiller har været testet positiv, og har været symptomfri i 48 timer, men alligevel tester
    positivt, vil vedkommende være clearet til at spille 14 dage efter afgivelse af den første positive test.

  • En spiller kan undlade at teste 8 uger efter at være testet positiv, men skal herefter testes på lige
    fod med de andre spillere igen.

  • Hvis et hold ikke er i stand til at afvikle en fastlagt kamp inden udstået isolation, vil kampen blive
    flyttet til et senere tidspunkt, når det pågældende hold har overstået isolation og alle er blevet
    testet i henhold til Sundhedsstyrelsens regler.

  • Dommerbordsofficials, statscrew m.fl. skal bære mundbind hele tiden når man bevæger sig rundt i
    hallen. Mundbind må kun tages af når man sidder ned.

  • Dommere skal på lige fod med spillere og stab været teste 7×24 timer (en uge) inden kampstart.
    Dommere skal ligeledes fremvise negativ Covid-test til kampens Corona ansvarlige kommissær.
    Dommerne skal ved kampene bære mundbind ligesom officials, statscrew. Mundbind kan tages af
    når opvarmning inden kampen starter.

  • I tilfælde af eventuelle tvivlsspørgsmål eller tvister, har Basketligaens kommissær fuldt mandat til at
    træffe og udøve den beslutning som vedkommende føler er korrekt og bedst for ligaen.

Bakken Bears

Basketligaens 2020/21-sæson afvikles under helt særlige vilkår. Der er landsdækkende restriktioner ift hvor mange tilskuere der må lukkes ind. Derudover skal tilskuerne overvære kampene under særlige regler.

Billetter til kampene vil blive sat til 10-14 dage inden kampen, og kun hvis der er ledige pladser, når sæsonkortholdere og samarbejdspartnere har fået adgang. Årsagen til den korte frist er, at vi ønsker at minimere risikoen for at sælge billetter til en kamp, der ikke afvikles eller hvor retningslinjerne ift tilskuere ændres.

Når Bakken Bears spiller på hjemmebane gælder flg. regler:

* Der sælges kun billetter i forsalg og aldrig flere end myndighederne har sat regler for. Det betyder, at der ikke kan købes billet i døren. Der vil også komme kampe, hvor der – for at sikre adgang til sæsonkortholdere og samarbejdspartnere, der har købt adgang på forhånd – ikke sættes billetter til salg.

* Basketligaen har besluttet, at kampene af hensyn til smittespredning kun må overværes af hjemmeholdets tilskuere. Udeholdets fans kan altså ikke købes billet.

* Skovbakken-medlemmer, der normalt har gratis adgang til Bakken Bears-hjemmekampe, skal henvende sig holdvist på info@bakkenbears.com for at få adgang til kampene. Det er ikke muligt at få adgang ved at henvende sig i døren, ligesom der kan komme kampe, hvor det ikke er muligt at få adgang.

* DBBFs adgangskort, pressekort, ESAA-kort, etc giver kun adgang til kampene ved henvendelse til info@bakkenbears.com senest dagen inden kampen og kun hvis der på det tidspunkt er ledige pladser.

* Tilskuere skal bære mundbind fra de træder ind på matriklen og indtil de sidder på deres plads.

* Det er kun tilladt, at der sidder tilskuere på hver anden plads. Udover at der sælges billetter således, er der markeret på hver anden plads, at den plads ikke må benyttes. Det er altså ikke tilladt at sidde så der sidder folk ved siden af eller direkte foran eller bagved, heller ikke selvom det er nær familie.

* Bliv hjemme hvis du er syg eller har symptomer på sygdom.

* Vi opfordrer alle tilstedeværende til at holde den anbefalede afstand, især på vej ind og ud af hallen, på vej på toiletter og udsalgssteder.

* Vi opfordrer til hyppig håndvask og afspritning samt god nyse-/hosteetikette.

* Undgå håndtryk, kys og kram – begræns den fysiske kontakt mest muligt.

* I halvlegspausen opfordres alle tilskuere til at blive på deres plads bortset fra besøg på toilet eller ved køb i kiosk og merchandise.

* Vi opfordrer til at alle tilskuere downloader appen ’smittestop’.

* Det er ikke tilladt at gå ned på banen hverken før, under eller efter kampen. Der vil desværre ikke være mulighed for autografer og billeder med spillere.

* Efter kampen lukkes tilskuere ud i etaper, så vi sikrer at der ikke er for mange mennesker på for lidt plads på vej ud eller udenfor hallen. Vi beder tilskuere om at forlade hallen straks der gives besked om det, dog naturligvis med behørig afstand til andre tilskuere.

BK Amager

A. Hjemme- og Udehold

1. Udehold kan (inkl. spillere og staff) være max 25 personer. De, der ikke er på bænken (der skal være fyldt op), skal placeres i nærheden af holdet. Der er mulighed for at spillere og stab samt bestyrelse kan deltage – ikke fans. Det er klubbernes ansvar at kommunikere til holdets fans, at de ikke skal følge holdet på udebane.

2. Hjemmeholdet, BK Amager, kan (inkl. spillere og staff) være max 25 personer. De, der ikke er på bænken skal placres i nærheden af holdet.

3. Holdene skal som udgangspunkt møde omklædt til kamp og undgå brug af omklædningsrum. Hvis man ønsker at bruge omklædningsrum, skal det aftales direkte med værtsklubben på forhånd.

4. Der opfordres til at minimere fysisk kontakt hvor muligt – herunder, at håndtryk med modstandere og dommere undgås før og efter kampen.

5. Håndsprit skal være tilgængeligt ved alle kampe. Som minimum 1 dispenser pr. Hold.

6. Spillerne skal spritte hænder af inden de skiftes ind samt før kampen starter.

7. Omklædning og bad efter kampen. Udehold, som ikke kan bade hjemme, må benytte sig af facililteter som et hold, og spritte af efterfølgende.

B. Kamp officials – dommere, dommerbord, statikere, kamp afviklingsgruppen

1. Dommerbord, statikere, kamp officials (udover dommer) skal være siddende med 1 meters afstand under kampen.

2. Håndsprit skal være tilgængeligt ved alle kampe. Som minimum 1 dispenser pr. bord.

3. Der vil være engangsmasker tilgængelige.

4. Speaker minder om forholdsregler/ vejledning under hele kampen.

C. Hal Vagter (min. 3)

1. En vagt ved indgang,som vejleder holdene, kamp officaler og tilskuere om hallens forholdsregler

2. En vagt, som sikre publikumstrømme er ensrettet.

3. En vagt , som er med til at løse eventuelle problemer, som kan opstå under kampens afvikling.

D. Publikum

1. Alle publikum skal have maske på når de er gående eller stående.

2. Der lukkes ikke tilskuere ind fra udeholdet til kampene. BK Amager kommunikerer det til Udeholdet.

3. Amagerhallen har tribune plads til 400 tilskuere. Der er sat tape på hver anden stol, så at der er plads til 200. Det skaber en meters afstand.

4. Ved indgangen tæller vi de 200 tilskuer, og lukker ikke flere i hallen.

5. Publikumsstrømme er ensrettet.

6. Alle i publikum skal have maske på når de er gående eller stående.

7. Efter kampen bliver publikum guidet ud af hallen enrettet.

E. Sidelinjen Kiosk

1. Personel har maske på.

2. 5 kunder i køen adgangen, med maske på.

3. En person handler for gruppen.

4. Afskærm for bænken i område.