Skip to content
Facebook

Kommerciel direktør på plads i Basketligaen

Emil Bødker er ny kommerciel direktør i Basketligaen pr. 1. maj 2025.

Den bedste danske basketballrække, Basketligaen, er i rivende udvikling. I de seneste sæsoner er tilskuertallet øget, adskillige klubber har fået en nye arenahjemmebaner, der er lavet aftaler med TV- og streamingpartnere i form af Sport Live og Jysk Fynske Medier, og der er en øget sponsorinteresse.

Basketligaen ønsker at fortsætte den positive udvikling, og derfor ansætter man nu den første fuldtidsansatte kommercielle direktør for Basketligaen.

Basketligaen styrker organisationen
Basketligaens første kommercielle direktør hedder Emil Bødker og hentes til jobbet fra en stilling som direktør i Dansk Tennis Forbund. Hermed ser Basketligaen ind i en fremtid med en styrket organisation. 

Ansættelsen medfører et øget samarbejde med Danmarks Basketball Forbund, hvor Emil Bødker skal udvikle det kommercielle produkt omkring herrernes Pokalfinale samt herre- og kvindelandsholdet.

Det bliver Emil Bødkers opgave, i et tæt samarbejde med Basketligaen og DBBF, at løfte det kommercielle produkt, organisationen og helheden i dansk basketball. Det gælder både for Basketligaens samlede kommercielle udtryk, samt et bidrag til sparring og dialog om udviklingen i de enkelte klubber. Basketligaen og DBBF ser ansættelsen af Emil Bødker som noget af et scoop for basketballsporten i Danmark.

Emil Bødker er 39 år og var fra 2018 til 2025 direktør i Dansk Tennis Forbund, der i perioden øgede medlemstallet med 35% og hævede de kommercielle indtægter markant.

Andreas Larsen, formand for Basketligaen, siger: ”Vi glæder os over, at vi kan tage skridtet og ansætte en kommerciel direktør på fuldtid. Det er et stort spring for Basketligaen, men vi er på en opadgående kurve som sport hele vejen rundt. Vi tror på, at vi kan udvikle os endnu mere i de kommende år og ønsker en større bevågenhed og interesse for sporten. Vi vil skabe kommerciel udvikling både på liganiveau samt øge det kommercielle niveau ude hos holdene.”

”Jeg glæder mig til i samarbejde med klubberne og DBBF at løfte rammerne omkring den sportslige top af basket i Danmark. Man har i Basketligaen og basketsporten et voldsomt spændende produkt, og jeg glæder mig til at bidrage til at løfte det i forvejen høje niveau, så rammerne, det kommercielle arbejde og organisationen styrkes yderligere”, siger Emil Bødker, ny direktør i Basketligaen.

Ansættelsen tegner også positivt ind i fremtiden ift. samarbejdet mellem Danmarks Basketball Forbund og Basketligaen, idet Emil Bødker skal bruge en del af sin tid på at kommercialisere aktiviteterne omkring pokalfinalen for herrer og de to seniorlandshold.

Direktør i Danmarks Basketball Forbund Jesper Sørensen ser frem til samarbejdet med Emil Bødker: ”Med ansættelsen af Emil Bødker styrker vi samarbejdet mellem Basketligaen og DBBF og forstærker os på en position, hvor vi som sport har et stort uudnyttet potentiale. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med Emil om at styrke basketballs kommercielle position i dansk sport. Vi kan se frem til at samles omkring flotte pokalfinale-events og til at glæde os over endnu bedre landskampe både på og rundt om banen.”

Yderligere kommentarer:
Emil Bødker, direktør, Basketligaen pr. 1. maj – 51908601
Andreas Larsen, formand, Basketligaen – 28791786
Jesper Sørensen, direktør, Danmarks Basketball Forbund – 61264731

Flere artikler

Semifinalerne er på plads

Mellemspillet er afsluttet og vi kender nu de to semifinale-matchups. Efter syv måneder og 30 spillerunder i grundspillet og mellemspillet er det

Læs mere